Školení speciálních pedagogů

Školení začínajících speciálních pedagogů v SPC pro SP Ostrava - Poruba

Pracoviště SPC pro SP Ostrava – Poruba poskytuje vedení individuálních stáží začínajících pracovníků – speciálních pedagogů SPC pro sluchově postižené.


Školitelem začínajících speciálních pedagogů speciálně pedagogických center je Mgr. Jana Barvíková - na základě Osvědčení IPPP ze dne 20.4.2007 vedeným pod č. jednacím 81/07/01.

Náplň stáže:


První den:

Seznámení stážisty s pracovníky SPC, prohlídka SPC a školy včetně jeho jednotlivých zařízení (mateřská a základní škola, školní družina a školní klub, internát). Nastínění jejich hlavního cíle.

Surdopedické minimum:

Sluchové postižení – typy a stupně sluchových vad / periferní vady, centrální vady, kategorie sluchově postižených dětí a jejich charakteristika /
  • klasifikace poruch sluchu - vady převodní, percepční, centrální
  • stavba ucha – umístění vady převodní a percepční na modelu
  • metody vyšetření sluchu (vyšetření BERA, ERA, SSEP, audiologické vyšetření, dětský percepční test porozumění řeči), ukázky audiogramů, čtení foniatrické zprávy (vybrat důležité informace pro speciálního pedagoga)
  • orientační zkoušky sluchu – podle věku dítěte (reakce na zvukové podněty – zvukové hračky, hlas; orientačně DPT…)
  • sluchadla – rozdíl mezi analogovým a dig. sluchadlem, kochleární implantát
  • rozdíly ve sluchovém vnímání se sluchadly a implantátem
  • spolupráce s rajónními foniatry

Význam sluchu a důsledky postižení sluchu na celkový vývoj sluchově postiženého dítěte
  • kategorie vad sluchu podle stupně sluchové vady
  • rozdíly ve vývoji dítěte v závislosti na stupni sluchového postižení
  • vliv komunikačního prostředí na rozvoj dítěte
  • psychologické zvláštnosti osobnosti sluchově postiženého
  • důsledky sluchové vady

Komplexní logopedická a surdopedická péče sluchově postižených
  • hlavní složky rehabilitace (sluchová výchova, odezírání, řečová výchova, ZJ)
  • zajištění logopedické a surdopedické péče v SPC pro SP, MŠ a ZŠ pro SP
  • týmová spolupráce (psycholog, spec. pedagog, soc. pracovník)
  • spolupráce jednotlivých součástí zařízení ZŠ pro SP (implantované děti)
  • spolupráce s klinickými logopedy
  • vyšetřovací metody a používané testy pro speciálně pedagogickou a logopedickou diagnostiku

Raná péče – včasná intervence
  • depistáž
  • spolupráce s rodinou
  • výběr vhodného školského zařízení
  • sluchová výchova

Komunikační prostředky sluchově postižených / systém orální komunikace, systém totální komunikace, systém bilingvální komunikace /
  • vymezení pojmů
  • nutnost zajištění okamžitého zavedení komunikačního systému podle volby rodiče
  • nabídka pracoviště (totální komunikace)
  • možnost volby závisí na rodičích – měli by být seznámeni se všemi možnostmi

Základy českého znakového jazyka – kultura „Neslyšících“
  • kurs znakového jazyka pro rodiče a pedagogy na škole (zdarma)
  • znakový jazyk x znakovaná čeština
  • výhody zavedení komunikačního systému založeného na ZJ – děti jej snadno přijímají a učí se, odstraňuje pozvolna komunikační bariéru mezi rodičem a dítětem, zklidňuje dítě
  • filozofie SP,
  • organizace SP, tlumočnické služby, socializace a možnosti profesionální orientace SP

Kombinovaná postižení
  • hluchoslepota - SRP
  • nejčastější kombinace postižení (konkrétní kasuistiky)
  • individuální přístup
  • spolupráce s ostatními SPC, zaměřenými na jiný typ postižení (MR,ZP,TP,AUS,)
  • diagnostika VPU a dyslexie u SP dětí
  • problém ADD a ADHD u SPD

Celkem 8 hodin



Druhý den:




2. Reedukace / edukace / komunikačních dovedností a sluchu

Krátký teoretický úvod k povinným administrativním úkonům souvisejícím s vyšetřením dítěte, ILP.

Praktické ukázky individuální práce s dítětem a poradenská práce pro rodiče. Optimálně výběr dětí s různým sluchovým postižením, také rozdílné komunikační prostředí v rodině – srovnání na závěr.

Dle možností také ukázka komplexního vyšetření dítěte při první návštěvě SPC, nebo jiné (týmová spolupráce).
  • navázání kontaktu s dítětem a rodiči
  • vyšetřovací schéma - logopedická a surdopedická diagnostika

  1. metody shromažďování údajů
  2. anamnéza rodinná, osobní
  3. vyšetření a popis stavu sluchu a komunikačních dovedností
  4. shrnutí vstupního vyšetření

  • sestavení plánu reedukace

Sledujeme:

  • rozvoj zrakového vnímání ( oční kontakt, zraková paměť, zraková diferenciace…)
  • rozvoj sluchového vnímání ( detekce, diskriminace, identifikace, diferenciace zvuků hudební , nehudební povahy a řeči, časové uspořádání zvuků, směrové slyšení, reakce na hlas, modulační faktory, porozumění řeči…….
  • rozvoj fonematického sluchu ( samohláska, souhláska, slabika, slovo, věta, rozhovor…)
  • rytmická cvičení
  • rozvoj oromotoriky
  • rozvoj jemné a hrubé motoriky
  • rozvoj grafomotoriky
  • dechová a fonační cvičení
  • předartikulační a artikulační cvičení
  • rozvoj aktivní a pasivní slovní zásoby ( auditivně verbální , znak, gesta, mimika…)
  • rozvoj receptivní a expresivní složky komunikace
  • vyvozování hlásek ve slabikách.., zapojování do slov… vět…
  • fixace a automatizace hlásek
  • nácvik odezírání
  • celkový psychomotorický rozvoj dítěte
  • globální čtení, čtení s porozuměním….

Integrace sluchově postižených – klady a zápory integrace sluchově postižených
  • teoretická příprava před výjezdem, který proběhne 3. den,
  • rozbor konkrétního případu
  • otázka integrace v závislosti na stupni sluchového postižení a mentální  úrovně dítěte
  • integrace očima rodiče
  • faktory ovlivňující rozhodnutí integrovat SP dítě

Celkem 8 hod




Třetí den:

Komunikační dovednosti speciálního pedagoga s klienty

Výjezd do mateřské školy nebo základní školy , kde byla provedena INTEGRACE sluchově postiženého dítěte / případně výjezd do rodiny sluchově postiženého dítěte – včasná intervence/


Seznámení s péčí o integrovaného žáka – vystavení dokumentace, pohovor s třídním učitelem, ředitelem , eventuelně výchovným poradcem, konzultace o specifických zvláštnostech sluchově postižených žáků v procesu integrace – kompenzační pomůcky, akustická úprava třídy, pomoc při zpracovávání individuálních plánů…….


6 hodin


Po návratu: 
Rozbor výjezdu.

  • rozhovor jako základní metoda ( standardizovaný, nestandardizovaný, anamnestický…)
  • empatie.. umění naslouchat…
  • práce se získanými informacemi a jejich ochrana
  • odlišnosti v jednání a komunikaci s klientem, rodiči, učiteli, lékařem – první kontakt, první návštěva v rodině…..
  • propagace SPC na veřejnosti
  • základy komunikace se sluchově postiženými rodiči….
  • vypracování IVP s ohledem na SP , asistent pedagoga
  • vzdělávací programy a učební dokumenty
  • speciální vyučovací metody
  • organizace vyučování u SP
  • možnosti profesionální orientace

2 hodiny



Čtvrtý den:

Sociálně právní minimum

  • Práva a povinnosti rodičů při péči o SPD
  • SP dítě v rodině, jednání v rodině
  • Přiznání mimořádných výhod, postup při jednání na úřadech, posudková komise, odvolání proti nepřiznání mimořádných výloh
  • Sociální dávky poskytované z důvodu dlouhodobého těžkého zdravotního postižení vyžadující mimořádnou péči, další možné příspěvky, pokyny pro rodiče…
  • Pomoc rodičům při zajišťování kompenzačních pomůcek
  • Spolupráce SPC s jinými institucemi ( sociální úřady…)

2 hodiny

Dokumentace SPC

  • Statut, organizační řád, vnitřní řád, personální dokumentace, plán práce, výkazy o činnosti pracovníků, evidence pracovních cest, statistika, ...
  • Spisová dokumentace dětí a žáků se sluchovým postižením ( základní evidence, anamnestická data, záznamy o vyšetření, záznamy o provedení péče, záznamy o jednání s učitelem, rodičem či jinými subjekty…)
  • Odborný posudek a doporučení k rozhodnutí příslušných orgánů k zařazení dítěte do adekvátního vzdělávacího zařízení ( integrace )
  • Ostatní odborné podklady pro vzdělávání SPD (zprávy o návštěvě školy, zprávy o logopedické péči, Doporučení pro vzdělávání …)
  • Individuální vzdělávací plán

3 hodiny

Kompenzační a jiné pomůcky v rehabilitaci SPD

  • Typy sluchadel , kolektivní zesilovací aparatury a další pomůcky pro sluchově postižené
  • Kochleární implantát, předoperační příprava, rehabilitace po operaci
  • Znalost a užití pomůcek v logopedii pro sluchově postižené
  • Aplikace a přizpůsobení běžných učebních pomůcek pro potřeby sluchově postiženého dítěte
  • Literatura 

3 hodiny


Celkem 8 hodin